Ryż brązowy – pożywne fakty

Ryż zasługuje z pewnością na miano super jedzenia. Nie dość że jest łatwy w przygotowaniu, w przeciwieństwie np. Do poczciwych, ale pracochłonnych ziemniaków, to jeszcze ma w sobie duże ilości białka, witamin i minerałów. Ale myśląc o ryżu, najczęściej myślimy o jego białej odmianie. Warto jednak zwrócić się w stronę jego bliskiego kuzyna – ryżu brązowego. Ma mnóstwo zalet, i dietetycznych i smakowych. Kto raz go spróbuje, rzadko wraca do jego zubożałego w składniki odżywcze białego krewniaka.

Ryż brązowy to ryż, z którego usunięto tylko najbardziej niejadalną, zewnętrzną warstwę, tzw plewy, ale pozostawiono na nim fragmenty łupiny, która jest np. Bardzo pożywna w błonnik, a nie występuje w białej odmianie ryżu. Poza tym ryż brązowy dzięki tylko częściowej obróbce nadal zawiera witaminy jak witaminę B6. odpowiadająca m.in za nastrój i odporność, witaminę E, zwaną też “witaminą młodości”, ponieważ opóźnia proces starzenia oraz witaminę K, odpowiadającą m.in. za krzepliwość krwi. Poza tym ryż brązowy zawiera całą paletę marko i mikro elementów, których nasz organizm potrzebuje by czuć się dobrze i prawidłowo funkcjonować każdego dnia.

Także jeżeli chodzi o miłośników żarełka wśród nas, docenią oni z pewnością zalety ryżu brązowego. Co prawda, ten rodzaj ryżu gotuje się średnio o 5-10 minut dłużej niż zwykły poddany obróbce ryż biały, ale nadaje on potrawą szczególnej nuty smakowej, podczas gdy ryż biały zazwyczaj ma tylko wątły posmak i potrzeba, aby był odpowiednio posolony i przyprawiony, by potrawa była smaczna. Ryż brązowy ma swój własny posmak, najbliższy chyba makaronowi ryżowemu, trochę mączny, ale doskonale komponuje się z większością potraw kuchni wschodniej, czy meksykańskiej. Można go dosłownie użyć wszędzie tam, gdzie dodalibyśmy białego, zwykłego ryżu. Warto tylko pamiętać, że ryż brązowy ma przydatność do spożycia około roku, podczas gdy biały ryż właściwie może leżeć na kuchennej półce nawet 2 lata. Pomimo wszystko warto się zainteresować tym zbożem, także jeśli chcemy się odchudzić, albo zadbać o utrzymanie prawidłowego poziomu cholesterolu. Oczywiście oprócz brązowego ryżu, trzeba zadbać o to aby cała reszta diety także była bogata w składniki nieprzetworzone i wysoko błonnikowe, jak np. otręby, oraz prawidłowo zbilansowana jeśli chodzi o energię i skład.

Ryż brązowy idealnie nada się i do potraw na słono, i na słodko.

Najnowsze wpisy

Najnowsze komentarze

    Archiwa

    Kategorie

    Meta

    stiffadmin Opublikowane przez:

    Bądź pierwszą osobą, która zostawi swój komentarz

    Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *